Friday, August 20, 2010

Vibram Fivefingers (VFF): The Natural Way to Move

Ini bukan stokin okey. ini kasut. haha. Aku baru perasan kewujudan kasut ni. ni pun setelah aku nampak kat FB ada orang tag gambar. google-google lah kasut ape ni. rupa da menarik abes. lagi lawa dari Crocs bagi aku. then google plak ada jual tak kat Malaysia nih. yang aku jumpe jual online kat sini je. http://e-garage-sales.blogspot.com/ tapi blog die kurang menarik. kalo buat dengan lebih kemas mesti aku terus order 1. haha! serius la rasa cam nak beli je 1 memandangkan sandal aku pun da rosak.

Vibram FiveFingers (VFF) ni datang dengan 9 jenis design. Semua design ada function @ kesesuian untuk digunakan. 9 Design die; Classic, KSO, Sprint, MOCKSO Trek, Treksport, Classic Smartwool, Flow dan Bikila. VFF sesuai dipakai untuk running, travelling, trekking, water sports, yoga dan indoor fitness. so korang kene baca la kesesuaian pakai kat mana kalo nak beli.

So, ni mungkin satu fenomena kasut baru lah yang akan menyerang Malaysia. mengalahkan Crocs yang rata-rata da bosan dengan kehadiran kasut ni. dari dulu sampai sekarang aku tak pernah bekenan nak beli kasut ni.. Kasut ni akan bermaharaja-lela lah kalo ade rakyat Malaysia la yang btol-btol berminat jadi dealer kasut ni ke sini. Harga pun dari RM130-190. ok lah tu. 

Mana idea kasut ni tercetus? kajian dari diorang ni claim bahawa dengan lari cara ala-ala barefoot @kaki ayam lebih selamat, kurang membawa kecederaan dan tenaga yang digunakan dan force yang diterima oleh kaki lebih berkesan. kalo berminat boleh baca lagi kat sini: http://en.wikipedia.org/wiki/FiveFingers dan http://www.vibramfivefingers.com/technology/faqs_barefoot.cfm

Aku minat kasut ni sebab dia ada tulis yang sesuai untuk hiking jugak. yang aku tak suke tentang kasut hiking walaupun berjenama hebat di seluruh alam. 1) berat. 2) tapak die keras. means flat. tak boleh nak flexible. sebab kat hutan kan mana la rata. so aku rase sakit kalo gune kasut-kasut macam gitu. 3) aku jenis yang suke redah-redah sket. redah sungai lah. saje bagi basah-basah. problem kalo pakai kasut hiking ni cushion agak tebal. kene air. confirm berat. kalo ko punye waterproof sekalipunkan kalo ko kene seberang sungai macam trip trans gopeng. confirm basah jugak! haha. that why la aku tak amibl pot sgt kalo member-member beli kasut hiking baru segala. aku lebih selesa pakai kasut getah je. kuku ngan tapak kaki pun tak penah sakit lagi. alhamdulillah.

so banyak-banyak kasut VFF nih. aku minat yang ni!

Further Readings:

Sources:

p/s: sape ada jual kasut aku minat ni! nak beli satu! cun gle haha :)

4 comments:

anugerah said...

If u still berminat dgn kasut vibram, u boleh visit kat blog theanugerahmentari.blogspot.com kite jual vibram yang ori dr US

anugerah said...

http://theanugerahmentari.blogspot.com

Unknown said...

BLH cod x area kl

Unknown said...

BLH cod x area kl

Related Posts with Thumbnails