Friday, August 6, 2010

Mountain Research: Gunung Besar Hantu.

Jam 9.30 malam ni aku akan naik bas ke Kuala Kelawang untuk mendaki Gunung Besar Hantu. (GBH) Aku biasanya akan buat research sket before aku naik gunung. Ada certain aspek yang aku anggap penting untuk diketahui before aku mendaki. Jom aku nak kongsi apa yang aku da research sket-sket.


Nama: Gunung Besar Hantu
Lokasi: Kuala Kelawang/Jelebu, Negeri Sembilan
Ketinggian: 4799' (diambil dari Web OGKL)

Location Map:
Gunung ni sebenarnya dekat-dekat @ sempadan lah lebih kurang. antara Negeri Sembilan dan Pahang.

Personal Opinion Based on Research:
(Sila rujuk My Mountain Review Guideline untuk lebih lanjut)

1) DIFFICULTY:
1-Senang, 5-Susah
  
Easy


-sebab aku ada baca yang boleh wat day trip.
-tak banyak halangan
-cuba tengok elevation profile. Slope +-45 degree


2) FITNESS NEEDED:
1-perlu, 5-tak perlu 

Jogging is enough.


- perlu jog. fitness kne ada. walaupun sedikit. jangan sombong :)


3) KEPUASAN:
1-tak berbaloi, 5-berbaloi 


Menarik jugak.


- menarik sebab ini 1st gunung aku sem ni!
- aku nak makan durian!!(sebab ada dusun durian yang berdekatan)
- yang popular di GBH ialah air terjunnya! tapi berdasarkan research, cetek je.mari lihat gambar.



4) KOS:
1-murah, 5-mahal
    
RM50-RM100


- kos mahal dekat pengangkuatan 4wheel. memang tak dapat dielakkan.




5) MUATAN BEG:
1-ringan, 5-berat 

Haversack(<20kg)


 - aku bawak berat sket untuk trip leisure sebab aku bersama-sama rakan yang sebahagiannya 1st timer.
- aku nak makan kasi heaven sket!



6) WATER POINT(WP):
1-sedikit& susah, 5-banyak&senang 
Kurang kritikal. WP sedikit tetapi tidak perlu mengangkut air dengan banyak.




- berdasarkan research. WP tak de problem. i.A


Expectations & Targets:
1) Semoga selamat pergi dan pulang
2) Semoga dapat bergambar di air terjun itu
3) Semoga dapat makan durian!


Research Sources:
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoBesarHantu.htm 
http://wildernessroute.blogspot.com/2010/03/gunung-besar-hantu.html 
http://smallhiker.blogspot.com/2010/03/gunung-besar-hantu.html 
Million thanks! :)


p/s: she is on the other side. what to say. God know best. :)
 

No comments:

Related Posts with Thumbnails