Tuesday, August 24, 2010

McD dan kisah sijil halalnya





halu halu.
jap. aku takde pun kisah sijil halal Mcd nih. tergerak nak post sebab aku ternampak post yang berlainan di FB.
kedua-dua post ni aku tak komen langsung. sebab:
1) aku bukan McD freak.
2) aku juga bukan anti-McD yang freak

Post pasal McD ni aku tak silap aku wujud sebab Grilled Chicken Burger (GCB) yang didapati menggunakan daging import dari uruguay.


So, isunya. sama ada burger ni halal atau tidak. Surat dari JAKIM yang bertarikh 19 April 2010 seperti di bawah:


Jangan keliru.tengok tajuk nya. bukan surat menyatakan daging tersebut adalah haram. tapi ini surat tarik balik badan pensijilan tersebut dari yang diiktiraf JAKIM. banyak kesimpulan anggapan yang boleh dibuat. bagi aku surat ini belum bermaksud daging tu haram. kita tak dimaklumkan ketidakakuran (apa eh ayat yang mudah) yang dimaksudkan apa. contoh: cara penyembelihan yang tidak mematuhi peraturan JAKIM, tidak mengemukakan sijil membuktikan tempat penyembelihan bersih & suci, or apa-apa yang kita pun bole baca. kan?

then, aku ada baca plak kat perbincangan gambar FB ada link di bawah. aku nampak ada orang yang nyatakan dia da call JAKIM and pihak JAKIM tak maklumkan pun McD haram. bagus jugak orang nih.

next day, ada sorang lagi kawan post link ni plak yang tarikh dia pun masih fresh lagi: http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

ISU McDONALD


Dimaklumkan bahawa JAKIM tidak menggantung / menarik Sijil Pengesahan Halal yang telah diberikan kepada McDONALD / Mac Food Services (M) Sdn Bhd.

Sekian, terima kasih.

Okeh. apa maksudnya ni plak? Halal la kan? aku rasa tak sama sijil pengesahan halal dengan surat dari JAKIM tadi. Surat tu berkaitan dengan badan pensijilan. kalo orang-orang awam tak baca dengan serius mesti skali tengok surat tu terus cakap JAKIM kata haram.

macam mana-mana pun, McD memang terus menyumbang kepada tentera Israel di Palestin. so, halal ke haram?

tepuk dada, tanya iman. baru tanya selera. :)

Sources:
GCB picture: http://notakosong.com/1325/food/mcdonalds-grilled-chicken-burger-gcb/
Surat JAKIM: http://www.facebook.com/notes/aqsa-syarif/jakim-pernah-tarik-balik-halal-daging-mcd-harap-hati2/149858391698719

p/s: ada orang benci aku. apa nak buat? benci bukan tanda sayang ke =.="

2 comments:

Nurul Asma' said...

aku nk link ko nye post ni ke blog aku k.. :)
thanks 4 d info~

juwei said...

no prob asma' :)

Related Posts with Thumbnails