Monday, September 27, 2010

Facebook Tips #3: Customize who can see your Facebook satus

hello.
rase cam perlu bagi tip ni. mungkin ada yang tak tau, nak buat tapi tak tahu. tak nak buat tapi nak baca je.


knape perlu tahu tip ni?
aku senaraikan sket-sket yang aku rase situasi ni btol-btol perlu.


1) bermanja-manja suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je.
cth: sekiranya anda nak manja suami isteri kan. ne tau anda outstation. minggu ni nak balik rumah. tanye isteri anda kt FB. "yang, malam ni kte ehem-ehem ye". anda buat lah status yang isteri anda je boleh tengok. cool weh ble korang post kat isteri gitu. haha! ye ke. gle pe. ini contoh ye. tapi rase cam boleh berlaku je :D


2) bermarah-marah suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je.
cth: sekiranya anda bengang tunggu bf anda tak sampai-sampai di Mcd. dpt wireless. tgk FB boleh plak bf korang tu online lagi kt fb ko da tunggu kat sejam nih. ape lagi. ko post je kat wall die." hoi awk! sy bla bla bla bla. kte x yah kapel la camni!" ha amik ko. tak kan ko nak malukan die satu dunia kan. buat jahat dibalas jahat. so guna cara ni. bg die view je.tbe plak. die ckp owh you ni i lewat sejam je kecoh nak bagi tau satu dunia nape. ha ko balas la balik die sorang je leh tengok. malu die kat situ. 


3) berahsia-rahsia dengan suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je.
cth: contoh diri sendiri je lah. aku nak bagi hadiah kat kakak aku bersalin. then aku tanye kan pendapat kawan-kawan kat FB. sengal la kan kalo ko tanye nak bagi hadiah ape untuk someone tuh tapi die tahu ape die ko bincang. haha. so hide die dalam status korang. :)


4) perbincangan/gosip yang sensitif/rahsia DLL dengan rakan-rakan
cth: korang nak kutuk/komen atau mungkin ayat korang boleh menyebabkan korang didenda RM300. aku dah kene weh!. siot. so korang paling minimum pun kene setting yang boleh view friends only. kegagalan anda berbuat begini menyebabkan segala kata-kata boleh di prtscrn oleh sesiapa sahaja. 


5) mungkin boleh ditambah sendiri :)


nota: orang yang kite hide atau boleh view tak kan tahu die saje yang terlibat. post tu nampak normal sahaja. hanya yang tukang post tau sape yang boleh view dan sape yang di hide.


so ni tutorial nye:
Facebook > Home > News Feed > click gambar mangga tuh > Customise

kat These people tuh. korang pilih la sape. pilih nye macam ko tag orang. senang je kan.
dah siap. tekan Save setting dan share lah apa-apa pun. paling sengal ko buat view only me je. tapi ko tekan share. kat sape ko nak share pun aku tak tau. :D


setiap post korang boleh ubah setting die. atau nak wat default setting. tick kan je box kat bawah tu.


kebaikan:
1) segala aib anda, suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je dapat dijaga.
2) lebih cool dari anda inbox suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je. kan kan kan? :)
3) lebih sopan kalo anda nak mencarut di FB. carut la ape-ape pun. then pilih only me je yang boleh view. amacam? haha
4) segala rahsia suami isteri, bakal, bf gf, or ape-ape je tersimpan rapi.
5) tambah-tambah!


keburukan
1) boleh menjadi satu medium untuk mengumpat rakan anda secara terbuka di alam maya. ish-ish. jangan la buat ye.
2) bagi lelaki, anda akan kelihatan tidak macho sekali kalo anda post kat wall gf anda "saya sayang awak bla bla.. tengok berani tak saya post kat wall awak menyatakan betapa cinta nye saya pada awak. saya nak satu dunia ni tahu betapa sayangnye saya pada awak!" tapi pompuan tu tengok kat profile member die. tak de pun. mungkin anda akan diceraikan. haha! 
3) apa kata anda?

bagi aku. tip ni lagi banyak kebaikan dari keburukan. so, selamat mencuba! :)


p/s: ada orang hide aku dari wall die. aku tau ble aku nak post mende yang penting kat wall die. pasal kerja. aku terlupa dulu aku penah gadoh ngan die. aku dah tak nak ingat pun. tapi tak kesah pun. aku perlu tag die kat wall aku or mane-mane group yang sama. satu hari nanti, bile masa nye sampai. aku akan hide ko plak! haha!


No comments:

Related Posts with Thumbnails