Wednesday, September 22, 2010

Casio G-Shock GW9200 Riseman: The Power Supply


Masa beberapa hari sebelum raya yang lepas. jam aku ni tibe-tibe bateri level die tunjuk medium, M. (bawah bulat merah, kiri sket) terkejut gak sebab sejak beli tak penah pun jadi camni. tapi setelah difikirkan memang logik jugaklah. rupenye aku baru perasan yang seminggu tu aku banyak duk dalam kedai je. sebab jaga kedai kan. so tak banyak expose tu direct sunlight. lagipun kedai agak gelap sket pun. 

masa mula-mula beli aku fikir tak kan la betri die nak abes da hari-hari ada matahari =.=" tapi sebenarnya ada certain thing yang perlu diketahui supaya bateri trus dapat charge dari cahaya matahari.
aha. so korang kalo imam masjid atau surau memang agak tak sesuai kot pakai jam ni. terlindung dari lengan jubah nanti. better pakai jam yang boleh tunjuk arah kiblat tuh. banyak lagi rasanya orang yang tak sesuai pakai jam ni. contoh perempuan yang pakai lengan panjang, orang yang hidup dalam bangunan lebih lama dari luar bangunan. orang yang kerja kat rumah 24 jam. sape lagi. cube pikir. :D

jadi apa beza kalo betri level drop?
ada function yang akan disable mengikut level betri. menurut kitab casio ni. even betri kat level 1 atau 2 pun. function barometer/thermometer atau altimeter akan disable kalo voltage tak cukup. indicator die cam gambar kat bawah.

sekarang jam aku betri die stil kat level 2. masa 1st jadi tu aku trus gi mengadap matahari. beberapa minit pas tu jadi level 1 balik. so aku buat tak tau je la. tapi tak lama pastu tengok jam da level 2 balik. owh rupenye perlu masa yang tertentu baru full betri tu. max aku kne charge pasni dalam 18 jam gak la. aku rase betri jam skang kat level 2.5 kot. so maybe dalam 11 hours baru penuh.

so apa cara nak jimat penggunaan betri ni? ada satu mode dalam riseman iaitu Power Saving dengan indicator PS. jam akan padam display kalo tak didedahkan kepada cahaya mengikut kelamaan masa yang tertentu.
tengahari tadi bole plak aku tertinggal dalam bilik air. lupa nak amik before pegi kelas. seb baik sempat roger member kat blok tolong simpankan dulu. huh.

p/s: PERASAN! haha!




No comments:

Related Posts with Thumbnails