Sunday, March 28, 2010

The Garra Rufa Fish Therapy

 The Garra Rufa Fish
Ikan ape ni seh? 
ni la ikan yang digunakan untuk kebanyakan fish therapy kat kebanyakan shopping complex sekarang. member aku cakap ada kat Mid Valley. RM45 setengah jam kot die cakap.

ini bukan kaki aku. :D

Semalam petang aku da try! tapi bukan kt Mid okey. aku tak suke byr mahal-mahal gitu. Aku rase sendiri kat Air terjun Gunung Ledang. Lepas dari turun gunung. kat bwh tu ada byk kolam semulajadi yang byk ikan jenis ni mmg untuk fish therapy. mula-mula aku agk takut jugak nak letak kaki. memandangkan banyak ikan besar-besar dalam tu. ada la dalam 3 ke 4 jari besarnya. aku try masuk sket kaki then bile kali pertama ikan tu 'attack', ak jerit! haha.GELI ok. haha. lama-lama makin biasa la. agak scary ble ikan yg besar-besar pun join gak sesi 'attack' nih.

apa sebenarnya ikan ni wat?
owh. kat sana aku ada tanye member aku pasal ni. die cakap ikan ni makan kulit mati sahaja. then untuk lebih info aku da google sket-sket pasal ikan ni. Ikan ni nama pena die Dr. Fish. haha. sebab dia boleh membantu dari kesihatan kita. ikan ni memang akan 'attack' kulit-kulit mati. hasilnye kulit akan lebih licin. owh man. camne la kulit ak licin nanti. haha. kalo korang berminat utuk tahu lebih detail macam mana ia berlaku. bolehla google enzyme yang ada dalam air ludah ikan ni. Dari segi masalah kesihatan, psoriasis & eczema merupakan penyakit kulit yang dikenal pasti boleh dirawat menggunakan fish therapy ni.

Indah sungguh sekecil-kecil haiwan pun boleh membantu kita.

kalo korang ada masa, boleh la datang ke Gunung Ledang. bayaran masuk RM4. Permit pun RM4. tak pasti permit tu kene ke tak. kalo korang banyak duit, pegi je la Mid Valley! :)

Sources:
http://images.google.com.my
http://reviews.pinkelle.com/2008/04/07/113/
http://en.wikipedia.org
http://www.google.com.my

4 comments:

LoLLy~ said...

duet sy mmg byk!lolz
tau x ikan jaws pon ley wat fish therapy, tau x??

juwei said...

tau. tp die nk kaki hang je.

LoLLy~ said...

kaki saye x sedap,lolz

juwei said...

tp jaws mmg ske kaki yg x sdap je.. bgs3..

Related Posts with Thumbnails