Monday, March 7, 2011

Pekerja hebat, kurang hebat, cemerlang dan kurang cemerlang

Hai!

amaran: post ni panjang. jangan membazir masa anda untuk membaca. ha ha ha.

Kat tempat aku practical dulu ada dua anugerah/penghargaan yang diberikan kepada pekerja-pekerja. satu kepada yang ada tremendously achievement dan satu kepada yang cemerlang.

so yang untuk anugerah tremendously achievement. hak tuih. panjang gile. kite short cut jadi T.A eh. anugerah ni untuk pekerja yang mempunyai job yang banyak dan nilai yang tinggi dalam setahun. company aku practical dulu wat gas piping engineering. kire kalo sape dapat job piping untuk shopping complex ke hospital ke makmal sekolah ke lebih meletop dari yang buat piping kat sebuah kedai je.nak dijadikan cerita ada tiga orang calon ar yang layak tuk dapat anugerah ni. si A, B dan C.

Si A antara yang paling kurang layak walaupun antara 3 engineer kat company tuh yang busy dengan project. ni sebab nilai job die paling rendah antara B dan C. B ngan C plak memang pening ar nak pilih sapa yang lebih layak dapat anugerah tu. Si B job die  lebih banyak dari C tapi total jumlah job diorang kebetulan plak sama.

Yang pilih pemenang ni plak adalah share holder company nih. ada 3 orang semua nye. salah seorang daripada share holder ni beriye je promote engineer B bagi dapat anugerah tu. dan memang si B ni dapat anugerah tu. tup tup baru tau kenapa beriye sangat promote. ye la da menang anugerah tu dapat 10k. si tukang promote tu dapat bahagian rupe nye.

untuk anugerah pekerja cemerlang. ade 2 kerani dicalonkan. cemerlang ni dikira dari kedatangan dan documentation la. harapan la ada engineer nak tercalon. kuar g site ngan mengulor je mane nak wat keje-keje pejabat nih. hehe. so sorang kerani melayu n sorang kerani cina dicalonkan. yang si melayu ni memang rajin abes la cuti tahunan tak penah habis pun. keje siap awal ke. tak penah plak dengar die ni wat hal. yang chinese ni plak dicalonkan sebab kedatangan die tinggi gak. tapi ade orang complain die ade je tak datang pejabat. maybe ada orang len punch card kan kot. kire sebenarnye die memang da fail la kalo ikut kedatangan tuh. tambah plak kalo aku lalu tempat die asik bersembang je ngan orang depan die. macam takde keje je. aku tengok yang malay ni sibuk tup tap tup tap type.

masa pengerusi majlis ni umum untuk anugerah pekerje cemerlang nih. aku bajet si malay ni la dapat. jelas terang dan nyata kot akan dapat. tapi sekali yang chinese tu dapat da. aku da pelik. tapi pikir-pikir balik tak mustahil kot. tambah pulak yang antara shareholder. 2 orang chinese dan sorang je malay. Racist kot. ish3. tak baik tuduh kan. tapi tu la yang berlaku.

p/s: sori. ni cerita tipu. nway aku memang practical kat Chinese company tapi seriously diorang tak racist/bias pun. sape tak wat keje or project tak jalan. die tu la yang kene marah. Seronok plak kalo sambung keje situ. :)

No comments:

Related Posts with Thumbnails